Biztosan veled is előfordult már, hogy nehezebben jöttél ki egy munkatársaddal, vagy felmerült egy olyan probléma, amelyet stresszes hangvétel követett. Minden ember különbözik, más személyiséggel rendelkezünk, változóak a habitusaink, így könnyen előfordulhat, hogy konfliktus alakul ki a munkahelyen. Fontos, hogy ezeket a helyzeteket komolyan és éretten tudjuk kezelni, hisz a gördülékeny munkához fontos az, hogy harmóniában tudjunk egymással dolgozni és megfelelő kompromisszumokra jussunk azokban a helyzetekben, amikor mást gondolunk megoldásnak, vagy csak egyszerűen alapvető szituációkban máshogy gondolkodunk.
Egy munkahelyen többféle konfliktus is kialakulhat, lehet ez egy szakmai vita, de sajnos sokszor személyes ellentét válthat ki egy összezördülést. Meg kell tanulnunk kezelni ezeket a helyzeteket, mert hosszútávon nem lehet olyan környezetben dolgozni, ahol állandó negatív hangulat van jelen.
A szakmai viták lehetnek építőjellegűek, ezért sokszor fontos is, hogy megosszuk egymással véleményünk, álláspontunk, mert tanulhatunk a másik oldalból és ezzel építkezhetünk minél hatékonyabban.
A személyes vitákat viszont érdemes tudatosan és helyén kezelni. Magunkba is érdemes sokszor nézni, átgondolni, hogy miért viselkednek velünk az emberek úgy, ahogy. Vajon mi mindent rendben csinálunk-e, kedvesen állunk a másikhoz, megfelelő modorral megyünk-e be a munkába és nem olyan hangulatban töltjük a mindennapokat a munkahelyen, hogy senki nem mer hozzánk szólni, mert fél, hogy mit válaszolunk. Gondold át, hogy rendben végzed-e a munkád, nem késel-e sokszor, illetve nyitottan állsz-e másokhoz. Ha biztos vagy benne, hogy a konfliktus forrása nem a te személyiségedből fakad, akkor érdemes a másikhoz fordulni.
Amennyiben a saját viselkedésünk a helyén látjuk, abban az esetben érdemes a másik félhez fordulnunk. Higgadtan álljunk a másikhoz. Figyelj oda a szóhasználatra és a hanglejtésre, indulatkezelésre, ha egy komoly problémát próbálunk tudatni a másikkal, hogy véletlenül se generáljon egy újabb konfliktust. Kezdj bele úgy, hogy mondd el te hogyan értelmezed a feléd irányuló viselkedését a másiknak, rád és a munkádra ez milyen hatással van és próbálj megoldást találni hogyan lehetne kiküszöbölni a kettőtök között lévő konfliktust, vagy feszültséget.
Nyilván ezek a problémák nem mindig kiküszöbölhetőek, így, ha már lelkileg is kimerít egy adott munkatárssal való konfliktus és ő nem nyitott a megbeszélésre, akkor érdemes vezető felé fordulni. Amennyiben a vezető koherensen fel tudja mérni a helyzetet, abban az esetben biztos lehetsz benne, hogy helyén fogja kezelni és meg fog oldódni a probléma. Sokszor jó ötletnek bizonyul felhozni a munkaidőn kívüli közösen töltött időt, csapatépítőt szervezni, hogy jobban megismerjétek egymást. Sok esetben nem is tudhatjuk a másik mit él meg a mindennapokban, miért viselkedik feszültebben, vagy milyen nehéz dolgokat kell maga mögött hagynia, amikor munkába indul.
Összegzésképpen ne felejtsd el értékelni a saját viselkedésed is egy konfliktus kapcsán, legyél megértő, ne tartsd magadban a feszültséget, mert hosszú távon nem fog jót tenni. Nyiss a másik felé, próbálj beszélni vele és ha nem működik így sem a kommunikáció kérj segítséget. Senkinek nem egyszerű hidd el, mindannyian emberek vagyunk, mások. A legfontosabb, hogy megoldást találjunk a felmerülő problémákra.