Sok mindenkivel előfordul, hogy nehezen tudja beosztani az idejét, nehézkesen indul neki a feladatoknak, mert nem tudja mivel kezdje azokat. A szétszórtság alapvetően egy nagyon gyakori emberi tulajdonság, ezért felesleges rosszul érezni magad, ha te is rendelkezel vele. Hoztunk számodra pár tanácsot, hogy képes legyél egyszerűbben rendszerezni a napod és pár apró lépéssel közelebb jutni ahhoz, hogy könnyebben és rendezettebben végezd a munkád.
Írj listát a napi teendőidről!
Listázd a napi teendőid minden nap elején, vagy esetleg már az előző nap összeírhatod mely feladatok várnak majd rád a másnap folyamán. Sokkal átláthatóbb, ha egymás mellett látod milyen folyamatok és kihívások várnak rád a következő nap.
Kezdd a napod egy nehéz feladattal!
Keresd ki a listádból a legnehezebb feladatot és kezdd azzal a napod. Hidd el sokkal egyszerűbb dolgod lesz, ha a munkanap kezdetén már letudod a nap legnagyobb kihívását és a hátralévő időben már csak a kisebb teendők fognak várni rád.
Készíts jegyzetet!
Saját tapasztalatból merítve, hidd el mindig fontos jegyzetet írni. Használj post-it-eket, jegyzetfüzetet, online jegyzetet és társait, de mindig jegyezd fel a fontos dolgokat. A legjobbakkal is előfordul néha, hogy valami kimegy a fejükből. Lehet pont az a dolog valaminek az alappillére, amelyet elfelejtesz és az egész munkád meg fogja zavarni, amennyiben elmulasztod az elvégzését.
Pár perces munkát ne halassz holnapra!
Ugyan, mi is a halogatás mesterei vagyunk sokszor, szóval tudjuk milyen könnyű ezt mondani. De komolyan, nem lenne egyszerűbb azonnal elvégezni a pár perces feladatokat, amint azokat megkapod? Próbáld ki egy napig, hogy minden apró feladatot, amely szembe jön veled azonnal elvégzed és meglátod, hogy sokkal kevesebb teendő csúszik majd át a másnapi checklist-edre.
Ha lehet, szabadulj meg a felesleges perclopóktól!
Könnyen elvonhatják a figyelmed külső tényezők, mint például a telefonod, a rendszeres felesleges szünetek, a hosszasan elnyújtott beszélgetések egy kollégával, amelyek nem a munkáról szólnak. Probléma-e ezeknek a jelenléte? Dehogyis. Nem vagyunk robotok, így ki kell szakadjunk a munkából néha, ezzel semmi probléma nincs, de fontos, hogy megtaláljuk az összhangot a hasznosan és a kellemesen eltöltött idő között, ha a munkahelyen vagyunk. Tűzz ki akár célokat magadnak, ha „Megcsinálom ezt és ezt, akkor megengedhetek magamnak egy kis szünetet erre és erre.”. Ha kipróbálod ezt a módszert lesz, ami motiváljon munkavégzés közben és még lehet gyorsabban is elvégzel egy adott feladatot. Arra viszont mindig figyelj, hogy ez ne menjen a munkád rovására, mert abban az esetben hiába csináltad meg az adott feladatot, ha kezdheted előröl a hanyagságod miatt.
A munkád mindig legyen átadható állapotban!
Hagyd úgy a munkád minden alkalommal, hogy azt bármikor át tudd adni más számára. Ha nem egy bizonyos rendszer szerint dolgozol és egy őskáosz a munkafolyamatod, akkor, ha lebetegszel, vagy szabadságra mész nem lesz átlátható a kollégád számára hogyan is kellene folytatni azt, amit te elkezdtél. Dolgozz rendezetten, így magadon is segítesz és azon is, aki átveszi a feladataid a távollétedben.
A fontos teendők mindig élvezzenek elsőbbséget!
Ügyelj arra, hogy a fontos feladatok időben legyenek elvégezve, mert ha feltornyosulnak, akkor leterhelt leszel, amely nem csak lelkileg kimerítő, hanem fizikailag is hatással van a szervezetedre. Fáradtan nehezebb lesz dolgozni és csak ahhoz fog vezetni, hogy a feladataid újra rendszerezetlenül fogod elvégezni. Ne hagyd, hogy a fontos teendők elsodorjanak, szóval ne halogasd őket!
Legyél magabiztos, tanulj meg nemet mondani!
Amennyiben valaki olyan dologgal fordul hozzád, amely nem fér bele a saját ütemtervedbe és biztosan tudod, hogy más is eltudná vállalni a feladat elvégzését, ne félj nemet mondani. Mindenkinek véges az ereje és abból semmi jó nem származik, ha túlterheled magad. Szokták mondani, hogy „Teher alatt nő a pálma.” és ez így is van, viszont legyél képes mérlegelni, hogy milyen mennyiségű az a nyomás, amellyel még a saját teendőidet is a megfelelő módon eltudod látni. Legyen magabiztosság benned, hogy néha tudd azt mondani, hogy nem fér bele plusz feladatokat elvállalni az aktuális tennivalóidon felül.
Mi is tudjuk, hogy nem egyszerű ezeket betartani, de ha már csak pár tanáccsal megpróbálkozol a felsorolt pontok közül, meglátod mennyivel egyszerűbb és rendszerezettebbek lesznek a napjaid a munkában. Érdemes pár praktikát átvinni a magánéletbe is, hiszen, ha mindenhol hozzászoksz, hogy szervezetten végzed el a dolgaid és rend van az életedben, akkor ez idővel egy ritmussá fog válni, amely nem okoz nehézséget számodra, mert megszokod idővel. Reméljük megfogadod pár tanácsunkat és hasznosnak bizonyultak számodra.